Jak robić dobre zdjęcia i wykorzystywać aplikacje do tworzenia contentu na swój profil?

Instagram już dawno przestał być zabawą dla początkujących. Coraz większe wymagania followersów i rosnąca konkurencja sprawiają, że jeśli naprawdę chciałbyś zgromadzić wielu obserwujących i zarabiać na publikowanych przez siebie postach, musisz postawić nie tylko na spójność, ale i na jakość. Poznaj siedem zasad, które pomogą Ci poprawić jakość contentu na Instagramie.

1. SIĘGNIJ PO NAJLEPSZY MOŻLIWY SPRZĘT

Jeśli na poważnie myślisz o rozwijaniu Instagrama i marzą Ci się miliony followersów, przede wszystkim musisz zainwestować w sprzęt. Najważniejsze, żeby robił świetne zdjęcia. Te wykonane za pomocą takich modeli smartfonów, takich jak Samsung Galaxy S8, iPhone7 lub 8, Huawei P10 czy LG G6 mają jakość porównywalną ze zdjęciami wykonanymi aparatem cyfrowym (TUTAJ porównasz ich parametry)! Swoją drogą, ten drugi zawsze warto mieć w zanadrzu – wielu influencerów publikuje na Instagramie zdjęcia wykonane właśnie aparatem. Dobrze też, żeby telefon, z którego korzystasz, posiadał sporo pamięci RAM i pozwalał na płynne przełączanie się między aplikacjami.

2. ZDOBĄDŹ WIEDZĘ NA TEMAT FOTOGRAFII

Oczywiście nie musisz od razu zapisywać się do trzyletniej szkoły fotografii czy brać udziału w egzaminach wstępnych na Akademię Sztuk Pięknych. Wystarczy, że nauczysz się podstaw zasad budowania interesującej kompozycji i robienia udanych zdjęć. Dowiedz się, czym jest trójpodział i złoty podział, które wyznaczają miejsca, w jakich powinny znaleźć się najważniejsze elementy zdjęcia. To one sprawiają, że kompozycja wydaje się bardziej harmonijna, przyciąga nasz wzrok i sprawia, że chętniej zostawiamy „serduszko”. Zadbaj o odpowiednie oświetlenie – nie rób zdjęć pod światło czy wtedy, kiedy światłocień jest zbyt mocny (dotyczy to przede wszystkim portretów). Pamiętaj, że zdjęcia robione przy niedostatecznym świetle raczej zawsze będą nieostre. Zanim zrobisz zdjęcie, ustabilizuj rękę i pozwól obiektywowi „złapać” ostrość. Jeśli fotografujesz ludzi, staraj się nie robić tego z góry – zaburzysz ich proporcje i będą wyglądali na niższych, niż w rzeczywistości.

3. PODRASUJ ZDJĘCIA

Interesujący, przemyślany kadr to jednak dopiero połowa sukcesu – i wiedzą o tym praktycznie wszyscy, którym zazdrościsz ilości followersów na Instagramie. Do sprawdzonych aplikacji do obróbki graficznej zdjęć należy VSCO (zmienisz w niej na przykład „ziarnistość” fotki tak, że będzie przypominało klimatyczne zdjęcie analogowe) lub InstaSize, a w przypadku poprawiania wyglądu sportretowanej osoby – np. Retouch Vogue. Możesz korzystać też z programu do edycji zdjęcia, w jaki wyposażony jest Twój telefon (świetnie sprawdzają się m. in. te z iPhone’ów czy smartfonów Huawei). Nie wolno zapominać też o edycji czy filtrach w samej aplikacji Instagram. Wielu profesjonalistom łatwiej też wyedytować zdjęcie w programie graficznym na komputerze (np. w LightRoomie czy na Photoshopie), a dopiero później wgrać fotkę na Instagram z pozycji telefonu. Zanim opublikujesz swój pierwszy post, zrób research na Instagramie czy portalu Pinterest.com. Jakie efekt chciałbyś osiągnąć? Jakie zdjęcia najbardziej Ci się podobają? Eksperymentuj! Nakładaj filtry, zmieniaj ustawienia suwaków, zwiększaj i zmniejszaj kontrast, aż uznasz, że osiągnąłeś swój cel. Pamiętaj, że zdecydowanie lepszy, najbardziej spójny efekt osiągniesz, ograniczając się na swoim Instagramie do używania maksymalnie dwóch-trzech filtrów czy sposobów edycji zdjęć.

4. KORZYSTAJ Z PRZYDATNYCH APLIKACJI

Twoją pomocą w staraniach o stworzenie interesującego i zachęcającego do śledzenia profilu na Instagramie są różnego rodzaju aplikacje. Począwszy od tych, dzięki którym zaplanujesz wpis (Later, ScheduGram, Kontentino), a skończywszy na tych, dzięki którym zamienisz zwyczajne zdjęcie w dzieło sztuki. O moich ulubionych narzędziach do graficznej obróbki zdjęć napisałem więcej w poprzednim punkcie. Warto być w tym temacie na bieżąco – co jakiś czas pojawiają się w systemie iOs czy Android nowości, które koniecznie trzeba wypróbować, żeby zaciekawić obserwujących. Przykład? Świat oszalał ostatnio na punkcie aplikacji KiraKira, która daje efekt lśnienia w miejscach, w których znajdują się białe piksele 🙂 Korzystaj też z aplikacji, które dosłownie w kilka minut pomogą Ci stworzyć infografiki na Instagram (np. Canva czy Piktochart). Dzięki nim urozmaicisz swój content i przyciągniesz odbiorców. Użytkownicy internetu uwielbiają informacje w pigułce!

5. OBSERWUJ KONKURENCJĘ

Nie od dziś wiadomo, że nic tak nie rozkręca biznesu, jak rosnąca konkurencja. Zamiast myśleć o niej w kategoriach utraty wpływów, zacznij ją doceniać, a przede wszystkim nigdy nie trać z oczu. Obserwując uważnie najpopularniejsze profile na Instagramie, możesz nie tylko poznać nowe rozwiązania, o których nie miałeś dotąd pojęcia, ale też… nauczyć się na cudzych błędach. Zastanów się, co czyni wyjątkowymi takie profile jak ten należący do Nike, Airbnb, Asos czy FedEx. Piękne zdjęcia, spójność, przejrzystość, świetna komunikacja, a może coś jeszcze? Twoja Instagramowa konkurencja z tej samej branży wypróbowuje nowe triki, zachęcając na przykład do tagowania znajomych w komentarzu albo korzystając z opcji „ANKIETA” na Insta Stories? Sprawdź, czy to się sprawdza, a jeśli tak – nie obawiaj się zastosować takiego samego rozwiązania na swój sposób. Pamiętaj też, żeby wnikliwie śledzić interesujące profile zza granicy – to właśnie stamtąd zwykle płynie najwięcej inspiracji 🙂

6. MYŚL O CAŁEJ SIATCE, NIE TYLKO O JEDNYM KADRZE

Nie ma co ukrywać – użytkownicy Instagrama są coraz bardzie wybredni. Nic dziwnego, w końcu dawno minęły czasy klikania „OBSERWUJ” przy pierwszym lepszym profilu, wyłącznie z ciekawości i braku lepszej alternatywy. Dziś Instagram zalewają niezliczone ilości profili, z których trudno wybrać ten najciekawszy. Jeśli chcesz przyciągnąć to siebie followersów, musisz przede wszystkim zastanowić się, jak funkcjonują i czym kierują się przy podejmowaniu swoich decyzji. To nie będzie trudne – w końcu sam na pewno też korzystasz z Instagrama. Co dzieje się, kiedy trafiasz na interesujące zdjęcie? Klikasz profil, z którego je udostępniono i oceniasz, czy znajdziesz na nim coś więcej, co mogłoby Ci się spodobać czy okazać przydatne. Oczywiście treści merytoryczne to bardzo ważny aspekt przy podejmowaniu decyzji, ale nie oszukujmy się – w większości przypadków kończy się na czysto wizualnej ocenie. Naszą aprobatę zyskują profile, które wyglądają jak jedna, dopracowana w najmniejszych szczegółach całość.

Wszystkie zdjęcia w profilu na Instagramie, tzw. kafelki, tworzą siatkę. Powinieneś zawsze planować ją „na zapas”, to znaczy publikując zdjęcie w sobotę rano wiedzieć już, co będziesz udostępniał w poniedziałkowy wieczór. Dzięki temu unikniesz wizualnego chaosu, powtarzania się, kompozycyjnych czy kolorystycznych dysonansów. Dzięki planowaniu siatki na kilka dni do przodu, uzyskasz wrażenie ładu i spójności, a o pojedynczym zdjęciu będziesz myślał jak o elemencie większej kompozycji.

7. BĄDŹ SPÓJNY

Myślenie kategoriami spójności to Twój klucz do sukcesu na Instagramie! Pozwoli Ci nie tylko zapanować na estetyką całej siatki (o czym pisałem w poprzednim punkcie). Wydaje Ci się, że tylko blogerki modowe podporządkowują temu swój Instagram, wrzucając np. w odstępie trzech postów od siebie zdjęcia z elementami w kolorze różowym? Jestem tu po to, żeby wyprowadzić Cię z błędu! Jeśli chcesz, żeby Twój profil, niezależnie od branży, jaką się zajmujesz, przyciągał zainteresowanie, pamiętaj o spójności kolorów, o używaniu takich samych filtrów i wrzucaniu zdjęć podobnej jakości. Ta zasada dotyczy również warstwy merytorycznej. Jeśli zajmujesz się projektowaniem zabawek dla dzieci, nie wrzucaj na firmowy profil prywatnych zdjęć z imprez, jeśli pracujesz jako trener personalny, publikowanie fotek z imienin cioci może nie być dobrym pomysłem.

W ramach podsumowania zamieszczam rezultaty InstaFame w połączeniu z doskonale dobranym contentem, na wykresie znajdziesz liczbę obserwujących. Pamiętaj, że możesz przetestować InstaFame przez 7 dni za darmo bez żadnych zobowiązań. Więcej znajdziesz na stronie głównej.

W moim poprzednim wpisie znajdziesz porady dotyczące prowadzenia swojego profilu na Instagamie:

http://www.instafame.pl/jak-prowadzic-instagram/

Udostępnij ten post swoim znajomym!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email