OFICJALNIE: Instagram zdradza mechanizmy działania algorytmu!

Jak działa algorytm na Instagramie?

Przed wprowadzeniem w lipcu 2016 roku nowego algorytmu, który porzucił dotychczasowe chronologiczne wyświetlanie treści na Instagramie, użytkownicy zauważyli zmniejszenie widoczności postów najbliższych znajomych o 50%, a wszystkich postów – aż o 70%. W związku z ich sprzeciwem, dotyczącym sposobu dobierania i wyświetlania treści o najwyższej trafności dla danego użytkownika, Instagram poinformował, że aktualnie 90% postów znajomych wyświetlanych jest w pierwszej kolejności. Ta zmiana nie pozostała bez wpływu na zainteresowanie internautów serwisem – liczba jego użytników wzrosła do 800 milionów .

Do tej pory Instagram nigdy nie wyjaśnił, w jaki sposób działa algorytm. Dziś się to zmieniło: należąca do Facebooka firma zaprosiła do swojej nowej siedziby w San Francisco dziennikarzy, żeby po raz pierwszy oficjalnie wyjaśnić, w jaki sposób Instagram dobiera treści na tablicach swoich użytkowników.

Julian Gutman, Instagram product lead tłumaczy działanie algorytmu. Źródło: TechCrunch.com

 

Kryteria wyświetlania treści na Instagramie

Instagram opiera swój algorytm na sztucznej inteligencji (z ang. machine learning), która na podstawie poprzedniej aktywności użytkownika, wyświetla na jego tablicy unikalne treści. Co to znaczy? W sytuacji, w której dwie osoby zdecydują się na obserwowanie tych samych profili, Instagram i tak wyświetli im inne, spersonalizowane treści, dopasowane pod względem ich indywidualnych interakcji z tymi profilami.

Trzy główne czynniki mające wpływ na rodzaj treści wyświetlanych na Instagramie:

  • Zainteresowania: Instagram analizuje w jaki sposób reagujesz na treści, które wyświetlane są jako priorytetowe i określa, co jest dla Ciebie ważne poprzez analizę zachowania na podobny content. Treści postów analizowane są przez sztuczną inteligencję, która stara się „zrozumieć” ich faktyczną treść.
  • Czas: W jaki sposób użytkownik reaguje na nowo dodane treści w porównaniu do starszych postów.
  • Powiązanie: Jak bliska jest Ci osoba, która udostępniła swój post. Osoby umiejscowione wyżej w rankingu interakcji zostaną wyświetlone jako priorytetowe. Wpływ na to mają komentarze, wiadomości prywatne czy oznaczenie na wspólnych zdjęciach.

 

Źródło: TechCrunch.com

 

Poza głównymi czynnikami zamieszczonymi powyżej, są też 3 dodatkowe, które determinują strukturę Instagramowego feedu:

  • Częstotliwość: Jak często otwierasz aplikację Instagram, a co za tym idzie – wyświetlanie użytkownikowi najlepszych postów, jakie zostały opublikowane w serwisie od czasu jego ostatniej wizyty
  • Obserwowane: Jeśli obserwujesz dużą ilość profili, Instagram postara się wyświetlić ci treści od różnych użytkowników, w związku z czym zobaczysz mniej treści jednego autora
  • Użycie: Czas spędzony na Instagramie. Jeśli w serwisie spędzasz mało czasu, zostaną ci wyświetlone najlepsze posty. Jeśli z kolei często korzystasz z Instagarama, prawdopodobnie zobaczysz również mniej popularne posty.

 

Instagram – obalanie mitów

Na zorganizowanej w San Francisco konferencji zespół Instagrama odniósł się również do najczęstszych pytań oraz teorii dotyczących sposobu wyświetlania postów. Oto odpowiedzi na zadane podczas spotkania.

  • Aktualnie Instagram nie myśli o przywróceniu opcji wyświetlania postów w sposób chronologiczny, jak miało to miejsce w przeszłości, ponieważ nie chce komplikować obsługi aplikacji oraz uniknąć sytuacji, w której użytkownik nie będzie wiedział z jakiej opcji wyświetlania korzysta. Twórcy serwisu przysłuchują się jednak uważnie opiniom osób, które nie są zadowolone z aktualnego algorytmu i stale pracują nad jego ulepszeniem.
  • Instagram nie ukrywa żadnych postów w aktualnościach. Co to oznacza? Zobaczysz wszystkie posty, jeśli będziesz scrollować Instagram wystarczająco długo.
  • Algorytm nie faworyzuje treści ze względu na ich format – foto lub wideo, lecz poprawia feed na podstawie tego, co bardziej angażuje danego użytkownika. Jeśli oglądasz posty wideo w całości, będziesz widział je częściej.
  • Używanie funkcji Stories czy Live w żaden sposób nie poprawia pozycji użytkownika w aktualnościach.
  • Instagram nie karze użytkowników, którzy umieszczają posty zbyt często, ale może umieścić inne treści pomiędzy postami w aktualnościach innych użytkowników, jeśli posty zostały umieszczone w bardzo krótkim odstępie czasowym.
  • Instagram nie premiuje treści ze względu na rodzaj używanego konta. Zmiana ustawień z prywatnych na firmowe nie ma wpływu na pozyskiwane zasięgi.
  • Shadowban nie istnieje. Zespół Instagrama twierdzi, że nie ukrywa postów użytkowników, którzy używają zbyt wielu hasztagów lub wykonują inną aktywność.

 

Dzisiejsze spotkanie zespołu Instagrama z dziennikarzami to początek długiej drogi do wyjaśnienia wszystkich niedomówień związanych z działaniem algorytmu. Z pewnością kiedy użytkownicy poczują, że ich posty docierają do ich ulubionych obserwujących, będą chętniej, częściej i z większym zaangażowaniem budować swoje grono odbiorców oraz częściej korzystać z aplikacji.

Przyszłość pokaże czy Instagram podzieli problemy Facebooka i spadki zasięgów, które dotknęły jego użytkowników. Instagram aktualnie posiada kilkukrotnie mniej użytkowników w porównaniu do jego starszego brata. Jeśli liczba użytkowników serwisu będzie stale rosnąć, a aktualności pozostaną bez zmian, to nowi gracze chcący podbić popularne medium będą musieli liczyć się z niewielkimi zasięgami. Oczywiście będzie to wiązało się z oskarżeniami, że Instagram próbuje zmusić ich do zakupu reklam, lecz to naturalna konsekwencja wprowadzenia nowego algorytmu opartego o unikalne treści dopasowane do użytkownika.

Im częściej zespół Instagrama zdecyduje się na organizowanie tego typu spotkań oraz edukację swoich użytkowników na temat tworzenia contentu na swój profil, tym z mniejszą ilością podobnych opinii się spotkamy.

Udostępnij ten post swoim znajomym!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email